fbpx

Ułatwienia dostępu

Aktualność społeczne

Czy w Siedlcach będzie darmowa komunikacja miejska?

Czy w Siedlcach będzie darmowa komunikacja miejska?

Rozmowa z Prezesem MPK w Siedlcach Panem Bogdanem Koziołem. 

MPK w Siedlcach jest spółką Miasta Siedlce, której zadania wynikają z uchwał Rady Miasta. Spółka została zawiązana w celu wykonywania powierzonych jej aktem założycielskim zadań o charakterze użyteczności publicznej, służących bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Miasta Siedlce. Realizuje zadania przewozowe w Siedlcach i gminach przyległych. 

Dużą grupę pasażerów stanowią seniorzy i osoby niepełnosprawne.

  1. Jak MPK wspiera seniorów i osoby niepełnosprawne w zakresie możliwych bonifikat cen biletów?
  2. Czy bilet zerowy może być wyeliminowany?
  3. Jaka jest zaleta Siedleckiej Karty Miejskiej?

   Z tymi pytaniami zwróciłem się do Prezesa MPK Pana Bogdana Kozioła. Rozmowa odbyła się w dn. 20/08/25 w jego gabinecie.

  • Ulgi stosowane przez MPK wynikają z uchwał Rady Miasta i trzeba powiedzieć, że jest ich naprawdę dużo. Seniorzy w wieku powyżej 70 lat nabywają prawo do przejazdu z ulgą 100%. Drugą grupę pasażerów uprawnionych do ulgi 100%, stanowią osoby o różnym stopniu niepełnosprawności, bez znaczenia w jakim wieku i bez znaczenia o jakim stopniu niepełnosprawności. Istnieją również ulgi ustawowe na przykład ulga dla opiekunów osób niepełnosprawnych.
  • Aby móc skorzystać z przejazdu z ulgą 100%, osoba uprawniona jest zobowiązana do pobrania od kierowcy biletu tzw. „zerowego”. Jest to czynność niestety uciążliwa zarówno dla pasażera jak i kierowcy. Drugim sposobem, do którego Pan Prezes gorąco namawia jest pobranie tzw. Siedleckiej Karty Miejskiej, czyli biletu elektronicznego na którym zawarte są wszystkie uprawnienia jej posiadacza. Nie musimy pobierać biletu zerowego, po prostu wchodząc do autobusu przykładamy kartę do kasownika. Istnieją plany stworzenia specjalnej aplikacji w telefonie, ale to wymaga jeszcze pracy. Na dzisiaj rekomendowanym sposobem przejazdu z ulga 100% jest posiadanie Siedleckiej Karty Miejskiej.
  • Siedlecką Kartę Miejską najlepiej pobrać w siedzibie MPK przy ul. Starzyńskiego 20. Karta jest wydawana bezpłatnie.
  • Bilet „zerowy”, został wprowadzony w związku z koniecznością rejestracji liczby pasażerów, wymaganą w procesie rozliczeń finansowych z Organizatorem transportu, którym jest Miasto Siedlce. Służy to również rejestracji ilości przewiezionych pasażerów, a ten parametr jest wymagany na etapie starań o dofinansowanie komunikacji miejskiej ze środków unijnych. Istnieją obecnie inne sposoby rejestracji pasażerów, na przykład przy pomocy elektronicznych bramek liczących, instalowanych w drzwiach autobusów, ale to jest inwestycja na poziomie ponad 1,5 mln złotych. MPK nie podejmie się takiej inwestycji, tym bardziej, że cały czas jest rozważany plan darmowej komunikacji miejskiej.
  • Trzeba wspomnieć, że inspiracją do rozważania wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej jest w dużym stopniu fakt, iż bilety zakupione przez pasażerów tylko w ok.30% pokrywają koszty funkcjonowanie MPK. Tylko kilka linii miejskich 3,4 i 18 jest równomiernie obciążonych w ciągu dnia a pozostałe są to linie praktycznie wykorzystywane w godzinach szczytu. Nie może być i nie ma jednak żadnych planów w kierunku redukcji linii czy częstotliwości, ponieważ miałoby to bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie „tkanki miejskiej” i w konsekwencji na rozwój miasta. 

Reasumując, gdy widzimy mijający nas autobus komunikacji miejskiej, w którym jest dwóch lub tylko kilku pasażerów, pamiętajmy, że jego przejazd jest w jakimś niewielkim stopniu finansowany również przez nas, ale traktujmy to jako powód do zadowolenia, że przykładamy się do funkcjonowania komunikacji miejskiej, która jest tak ważna dla mieszkańców naszego miasta i regionu.

 Innym zagadnieniem, często podnoszonym w rozmowach mieszkańców jest powiększający się tabor autobusów elektrycznych. Zapytałem Pana Prezesa jakie są zatem zalety autobusów elektrycznych i co warunkuje zwiększanie ich liczby w mieście?

  • Jest to konsekwencją wymogów ustawowych, Siedlce musza posiadać 30% autobusów elektrycznego w zakresie transportu miejskiego. Dodatkowo istnieje program wsparcia zakupu takich autobusów jak również stacji ładowania. W Siedlcach po zrealizowaniu wszystkich zakupów będziemy mieć ok 50% taboru elektrycznego, na który dostaniemy ok.85% dotacji. Niestety koszty eksploatacyjne w zakresie bieżącego utrzymania narzuconego warunkami gwarancji producenta autobusów są znacząco wyższe niż autobusów spalinowych. W dużym stopniu udaje się je kompensować kosztami zasilania, bowiem koszty energii wynoszą ok. 40% kosztów zakupu oleju napędowego. Trzeba jednak pamiętać, że w perspektywie ok. 6-ciu lat pojawi się koszt wymiany baterii elektrycznych. Stanowią one ok. 40% ceny nowego autobusu i może to mieć bardzo istotny wpływ na porównanie bilansu kosztów obu typów autobusów, może nawet te proporcje odwrócić na korzyść autobusów spalinowych. Duża nadzieja pokładana jest w zwiększeniu okresu użytkowania i gwarancji baterii do 12-stu lat. To się pokrywa ze średnim okresem użytkowania autobusu i koniecznością jego wymiany.

W podsumowaniu, autobusy elektryczne stanowią wygodny komponent w taborze komunikacji miejskiej i możemy być dumni, że Siedlce dobrze prezentują się w porównaniu z innymi miastami Polski.

 

Inne publikacje

Powiązane artykuły

Wprowadź email
Wybierz region